۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

فمن‌ها علیه حجاب اسلامی


فمن‌های آلمان در همین راستا، جلوی مسجدی در برلین، به شیوه‌ی معمول، با بالاتنه‌ای عریان، مخالفت خویش را علیه پوشش اجباری اعلام داشتند. این نخستین‌بار بود که مسجدی به محل نمایش‌های اعتراضی فمن‌ها تبدیل شده بود

ماه گذشته فمن‌ها با اعلام "Topless Jihad Day"، علیه حجاب اجباری در کشورهای اسلامی، به پشتیبانی از زنان، تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر جهان سازمان دادند. فمن‌های آلمان در همین راستا، جلوی مسجدی در برلین، به شیوه‌ی معمول، با بالاتنه‌ای عریان، مخالفت خویش را علیه پوشش اجباری اعلام داشتند. این نخستین‌بار بود که مسجدی به محل نمایش‌های اعتراضی فمن‌ها تبدیل شده بود. فمن‌ها پیش از آن در کلیسا، خیابان، سالن‌های اجتماعات تظاهراتی سازمان داده بودند. آنان در این روز شعار می دادند: "کسی حق ندارد از مذهب علیه زنان استفاده کند".

Veiled2
این رفتار خشم زنان محجبه را برانگیخت، نتیجه آن‌که؛ بحث دامنه‌داری را در دنیای مجازی به‌راه انداختند. بخش انگلیسی فیسبوک "فمینیست‌های مسلمان" که بیش از ده‌هزار مخاطب دارد، اعلام داشته که فمن‌ها به آزادی آن‌ها تجاوز کرده‌اند و حجاب بخشی از پوشش آنان است که خود آزادانه آن را برگزیده‌اند. بحث‌ها در توئیتر و فیسبوک ادامه دارد.
الکساندرا شوچنکو، سخنگوی فمن‌ها، روسری زنان محجبه را با اردوگاه‌های نازی‌ها مقایسه کرد، چیزی که زنان در آن به اسارت درآمده بودند.
Femen3
زنان مسلمان در پاسخ به تظاهرات فمن‌ها، به تظاهراتی مشابه، جلوی همان مسجد، ولی با حجاب، روی آوردند. آنان در این تظاهرات علیه تظاهرات، بر پلاکارت‌هایی نوشته بودند: "وقتی که شما حجاب را از سر من بردارید، مرا تحت فشار قرار داده‌اید." و یا "من خود می توانم با حجاب خویش از حقوق زنان دفاع کنم".
در این میان امام جوان مسجد احمدیه زنان معترض را به مسجد دعوت کرد. او با گشاده‌رویی با زنان فمن که بدون روسری در مسجد حضور یافته بودند، به بحث پرداخت، اعتراض‌های آنان را شنید، در عرصه‌هایی حتا با آنان همدلی نشان داد، ولی معترض بود به این‌که چرا آن‌ها مسجد احمدی‌ها را که خود از اقلیت‌های مذهبی تحت فشار هستند، انتخاب کرده‌اند. پاسخ فمن‌ها روشن بود: ما در انتخاب مسجد دقت لازم را نداشتیم. جالب این‌که امام جوان مسجد در پایان با زنان فمن دست داده، برایشان آرزوی موفقیت نمود.
Femen4
فمن‌ها که از سال 2008 در اوکرائین موجودیت خویش را در اعتراض به پدرسالاری و سکسیسم در دفاع از حقوق زنان آغاز کردند، اکنون در بیشتر کشورهای اروپایی سازمان‌های خود را با بیش از 300 عضو فعال به راه انداخته‌‌اند. آنان که خود را از فمینیست‌ها می دانند، آگاهانه بالاتنه را عریان می کنند تا اعلام دارند: "این بدن من است و من صاحب آن هستم"، و "دست‌ها از بدن من کوتاه". آنان شعارهای خویش را بر بدن خود می نویسند، علیه سکسیم موجود در جهان می جنگند و باک از آن ندارند که مورد حمله قرار بگیرند یا به دام پلیس گرفتار آیند. هدف اعتراضی تأثیرگذار است.
 Femen5
بنیان تظاهرات اخیر در واقع در دفاع و همبستگی از امینه تولر، دختر نوزده ساله تونسی، بر می گردد که از بنیانگذران جنبش فمن‌ها در تونس است. در ماه مارس گذشته او در فیسبوک عکسی با بالاتنه لخت از خود را انتشار داد که به زبان عربی بر بدن خود نوشته بود: "Fuck yor Morals". این نوشته و آن عکس باعث شد تا در اندک ‌زمانی هکرهای بنیادگرا سایت او را از کار بیندازند، آخوندی سلفی او را غیاباً به صد ضربه شلاق محکوم کرد و آخوندی دیگر حکم مرگ به وسیله سنگسار برایش صادر نمود.
Femen6
فمن‌های جهان از آن روز در سایت‌های خویش عکس‌های نیمه‌عریانی را از خود در دفاع از امینه و علیه قوانین ضد زن در اسلام، به نمایش گذاشتند. هم‌زمان با این جنبش، زنان بنیادگرا نیز بسیج شدند، سایت‌هایی در دفاع از حجاب به راه انداختند که هدف همانا محکوم کردن امینه و فمن‌ها است. بحث‌ها در این عرصه هم‌چنان در دنیای مجازی ادامه دارد. شوچنکو در این میان اعلام داشته که در دفاع از امینه قصد دارد هرچه زودتر عازم تونس گردد.
فمن‌ها مبارزات خویش را در دفاع از حقوق زنان به شیوه‌ای که خود برگزیده‌اند، هم‌چنان گسترش می دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر