چندی پیش مسابقه ای از طرف آکادمی گوگوش از شبکه تلویزیونی "من وتو" پخش شد. افراد شرکت کننده در این مسابقه و نحوه ی پیشرفت آن موضوع گپ و گفتگوی بسیاری از مردم قرار گرفت. حضور یک زن جوان محجبه که در آلمان زندگی میکند و با داشتن حجاب در مسابقه ی "خوانندگی" شرکت کرده بود، توجه ببینندگان ایرانی این مسابقه را جلب کرده و باعث اظهار نظر های متفاوتی در این باره گردید و به فضای مجازی و صفحات فیس بوک نیز کشیده شد. در پایان مسابقه وقتی ارمیا "زن محجبه" به عنوان برنده ی مسابقه اعلام شد، اعتراضات و اظهار نظرهای زیادی مطرح شد. بخصوص از آنجایی که طبق برنامه ی اعلام شده از سوی مدیریت مسابقه در آکادمی گوگوش، قرار بود نفر نهایی و برنده مسابقه بر اساس آرای مردم انتخاب شود، اعتراضات و اظهار نظرها رنگ سیاسی به خود گرفت و به یک موضوع داغ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک بدل گردید و حتی بسیاری از کسانی که این برنامه را ندیده بودند، با علاقه وارد این بحث شدند.
موضوع داغ شدن نتیجه ی یک مسابقه تلویزیونی در فضای مجازی و انعکاس وسیع آن در جامعه قبل از هرچیز یکبار دیگر بر این واقعیت صحه میگذارد که در شرایط امروز جامعه ایران که صدای مردم به طور کامل از طرف سیستم دیکتاتوری سرکوبگر سانسور و حذف میشود، فضای مجازی به عنوان کانالی که میتواند صدای مردم را منعکس کند، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. توجه مردم و بخصوص جوانها به شرکت در فضای مجازی و شبکه هایی چون فیس بوک نیز از همین رو است. البته تاثیر گذاری بین فضای مجازی و جامعه کاملا دوطرفه و زنده میباشد، جامعه از اظهار نظرهای فضای مجازی تاثیر میگیرد و برعکس. از آنجایی که کمتر خانواده ای را میتوان پیدا کرد که یک عضور فیس بوک در آن نباشد، میتوان گفت که فضای مجازی میتواند به صورت یک نمونه ی زنده ی جامعه ی ایران مورد بررسی قرار گیرد و اعتراضات و نظرات مطرح شده در آن اهمیت پیدا کند.
یکی از نتایجی که میتوان از بررسی این ماجرا گرفت این بود که جامعه ی ایران بعد از سی چهار سال حکومت منحوس جمهوری اسلامی و اجباری کردن حجاب و قوانین شرعی و اسلامی، بشدت ضد مذهب است. مردم هیچگونه آشتی بین مذهب و مدرنیسم نمی بینند و از کسانی که خواسته یا ناخواسته تلاش میکنند به نوعی اسلام و حجاب را آراسته کنند و به خورد مردم بدهند بیزار میشوند. این نکته از ابتدای شروع این مسابقه و اظهار نظر های مردم در برابر آرمیا خانم محجبه به چشم میخورد.
از طرف دیگر اعتراضاتی که به نتیجه ی این مسابقه شد بار دیگر سیاسی بودن جامعه ی ایران را به نمایش گذاشت. مردم در عین حال که از تمامی برنامه های سرگرمی و دیدنی مدیا استفاده میکنند فراموش نمیکنند که هر شبکه ی خبری و اجتماعی وحتی سرگرمی بدنبال پیشبرد اهداف سیاسی خاصی هستند. و با پخش هر برنامه تلویزیونی میخواهند اهداف سیاسی خودشان را به جامعه تزریق کنند.
یکی از نتایجی که میتوان از بررسی این ماجرا گرفت این بود که جامعه ی ایران بعد از سی چهار سال حکومت منحوس جمهوری اسلامی و اجباری کردن حجاب و قوانین شرعی و اسلامی، بشدت ضد مذهب است. مردم هیچگونه آشتی بین مذهب و مدرنیسم نمی بینند و از کسانی که خواسته یا ناخواسته تلاش میکنند به نوعی اسلام و حجاب را آراسته کنند و به خورد مردم بدهند بیزار میشوند. این نکته از ابتدای شروع این مسابقه و اظهار نظر های مردم در برابر آرمیا خانم محجبه به چشم میخورد.
از طرف دیگر اعتراضاتی که به نتیجه ی این مسابقه شد بار دیگر سیاسی بودن جامعه ی ایران را به نمایش گذاشت. مردم در عین حال که از تمامی برنامه های سرگرمی و دیدنی مدیا استفاده میکنند فراموش نمیکنند که هر شبکه ی خبری و اجتماعی وحتی سرگرمی بدنبال پیشبرد اهداف سیاسی خاصی هستند. و با پخش هر برنامه تلویزیونی میخواهند اهداف سیاسی خودشان را به جامعه تزریق کنند.
دختر جوانی که به نتیجه ی این مسابقه اعتراض داشت میگفت: با اعتراضات فراوان به برنده شدن آرمیا معلوم گردید که این نتیجه بر اساس آرای مردم اعلام نشده است وگرنه این همه معترض وجود نداشت. او از اینکه خانم آرمیا در پایان مسابقه خود را نماینده ی زنان ایران معرفی کرده بود بشدت عصبانی بود و میگفت همه ی دنیا میدانند زنان ایران از حجاب متنفرند، آنوقت این خانم با حجابی که بر سر دارد خودش را نماینده ی زنان ایران میداند، تو چه میدانی زنان ایران از دست این حجاب چه میکشند؟ دختر دیگری میگفت: اصلا روند مسابقه به صورتی نبود که به نظر بیاید آرمیا مستحق برنده شدن باشد، معلوم است که گردانندگان شبکه هدف دیگری دارند. آنها میخواهند یه جوری مردم را با اسلام آشتی دهند!
حجاب برای زنانی که با شلاق و زندان و شکنجه به آنها تحمیل شده است تنها یک تکه پارچه نیست که بودن یا نبودنش تنها یک حق فردی باشد. در اینجا برای از بین بردن هویت انسانی زنان، حجاب را اجباری کرده اند و این را مردم ایران به خوبی می دانند. درجامعه ایران همه چیز معنای سیاسی دارد چرا که حکومت برای بقای خود و سیستم کثیف سرمایه اش سیاست را به خصوصی ترین امور زندگی مردم وارد کرده است. انزجار مردم از نماد های مذهبی نشان میدهد که در آینده جامعه ی ایران بعد از جمهوری اسلامی دخالت مذهب در امور جامعه به هیچ حد و اندازه قابل قبول نخواهد بود. تلاشهای شبکه هایی مثل من و تو و بی بی سی برای تعدیل بیزاری مردم از مذهب نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه باعث میشود دست این رسانه ها و جایگاه سیاسی شان بیش از پیش نزد مردم رسوا شود.
هنر در جامعه امروز ایران معنایی جز همراهی کردن با خواسته های مردمی و بیان انزجار و خشم عمیق مردم ایران علیه حکومت کثیف اسلامیان ندارد. از همین روهنرمندی مثل گلشیفته که با برهنه کردن خود در برابر دوربین و انداختن سیاهی حجاب از بدنش دهان کجی خوبی به حکومت اسلامی کرد به یکی از محبوب ترین شخصیت های هنری بدل شد. به همین دلیل اعتراض عریان زنان در کشور های منطقه در برابر جنبش اسلامی از دید بسیاری از مردم کاملا قابل درک و مورد حمایت آنها است.
مردم در اعتراضات و اظهار نظرهایی که در باره ی این مسابقه ابراز کردند نشان دادند که سکولاریسم در ایران با نقد عمیق و زدودن دخالت مذهب از تمامی زندگی مردم معنا می هد. همانطور که برابری زن و مرد با رهایی کامل زنان از تمامی قید و بند ها و پایان یافتن بردگی جنسی تحقق خواهد یافت و این میسر نمیشود جز در یک جامعه سوسیالیستی!
فرح صبری - روزنه ، انترناسیونال 499
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر