۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

انتشار مجموعه‌ای از فتواهای رهبر جمهوری اسلامی

                          علنی کردن ظلم مسئولان نظام حرام است


خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ای از "فتوا"های آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرده است؛دستوراتی دینی که هر از گاهی در وبسایت رسمی او منتشر می‌شود و آن گونه که خبرگزاری منتسب به سپاه عنوان کرده "حاوی مهمترین مسائل مبتلابه روز مردم" است. در این ۴۹۳ فتوا، مواردی مانند ریش پروفسوری، آنتن ماهواره، ابرو برداشتن مردان، عورت مصنوعی و گزارش دادن "ظلم" مسئولان به چشم می‌خورد.

سیاسی
-       واجب است از مشاهده فیلم‌هایى که به مقدسات جمهورى اسلامى اهانت مى‌کنند، اجتناب شود.
-       گزارش دادن ظلم مسئولین به مراکز و مراجع مسئول براى پیگیرى و تعقیب، بعد از تحقیق و ا
طمینان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّى اگر از مقدمات نهى از منکر محسوب شود واجب مى‌‏گردد، ولى بیان آن در برابر مردم وجهى ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامى‏ شود حرام است.

اقتصادی
-       اگر در خرید کالاهاى شانسى مثل لُپ‌لُپ، کالا را به‌حساب خود کالا مى‌خرد اشکال ندارد اگرچه به امید یافتن جایزه باشد.
-       اگر خرید کالاهاى وارداتى از کشورهاى غیراسلامى و استفاده از آنها باعث تقویت دولت‌هاى کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالى آنها را براى هجوم به سرزمین‌هاى اسلامى یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و به‌کارگیرى و استفاده از آنها اجتناب کنند.
-       خرید و فروش هرگونه کالاى وارداتى از دولت غاصب اسرائیل حرام است و همچنین خرید و فروش هرگونه کالایى از شرکت‌هاى صهیونیستى و یا شرکت‌هایى که از سود حاصله کمک به دولت غاصب اسرائیل مى‌کنند حرام است.

سایر مذاهب
-       از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه{بهائیت}، اجتناب شود.

مشاغل
-       آرایش کردن زنان فى‌‏نفسه و اجرت گرفتن در برابر آن به‌شرطى که به‌منظور نشان دادن به نامحرم نباشد، اشکال ندارد.
-       علم سحر و یادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به‌منظور غرض عقلایى و مشروع باشد.

تکنولوژی
-       شکستن قفل سى‌دى و تکثیر آن بدون اجازه ناشر اصلى بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و نیز استفاده و خرید و فروش سى‌دى تکثیرشده بدون اجازه ناشر اصلى جایز نیست.
-       احوط ترک نسخه‏بردارى از نوار بدون اجازه صاحب آن است، ولى اگر بدون اجازه مبادرت به این کار کرد، محو کردن محتواى نوار کافى است.
-       اگر کسى‌‌کافى‌‌نت داشته باشد با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جایز نیست آن را در اختیار آنها قرار دهد و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن به‌صورت حرام استفاده مى‌کند، اشکال ندارد.
-       آنتن‌هاى ماهواره‌اى اگرچه حکم آلات مشترک را دارد ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏‌هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏‌کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‌‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏‌اى هم مترتّب نمى‏‌شود. لکن اگر در این مورد قانونى وجود داشته باشد باید مراعات گردد.
-       اگر از آنتن ماهواره‌اى براى امور حرام استفاده شود که غالباً همین‌طور است و یا تعمیر کننده و یا نصب کننده علم داشته باشد به اینکه کسى که قصد تهیه آنتن ماهواره‏اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‌‏کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه‏‌اندازى و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.

مسائل جنسی و جنسیتی
-       کسى که مى‌خواهد با زنى ازدواج نماید براى اطلاع و آگاهى از او مى‌تواند به صورت، دست، مو و محاسن او بدون قصد لذّت نگاه ‏کند ــ اگرچه قهراً لذّت حاصل شود ــ مشروط بر اینکه اولاً اطلاع و آگاهى قبلى نداشته باشد و ثانیاً علم نداشته باشد که به او جواب ردّ ‏مى‌دهند.
-       مشاهده کشتى مردان توسط زنان اگر به‌صورت حضورى در میدان کشتى باشد و یا آن را به‌طور زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند (بنا بر احتیاط واجب) و یا به‌قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
-       آموختن رانندگى با کمک و راهنمایى مرد اجنبى در صورتى که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولى درعین حال شایسته است که یکى از محارم وى همراه او باشد، بلکه اولى این است که آموزش رانندگى به‌کمک مربّى زن یا یکى از محارم صورت بگیرد.
-       پوشیدن لباس آستین‌کوتاه براى مرد اگر مستلزم مفسده باشد، جایز نیست.
-       { در آموزش پزشکى‌} آلت و عورت مصنوعى حکم عورت واقعى را ندارد و نگاه‌ کردن و لمس آنها اشکال ندارد مگر آنکه به‌قصد ریبه بوده و یا موجب تحریک شهوت گردد.
-       اگر معالجه مستلزم لمس و نگاه حرام باشد با امکان رجوع به پزشک همجنس، رجوع به غیرهمجنس جایز نیست.
-       مداحى زن، در جایى که مى‌داند نامحرم صداى او را مى‌شنود اگر موجب جلب توجه و تهییج نامحرم و یا مفسده دیگرى‌ گردد، جایز نیست.
-       رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏‌اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.
-       در صورتى که ابرو برداشتن یا آرایش کردن مردان تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده‌انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.
-       برانگیختن شهوت توسط دیدن فیلم‌هاى جنسى جایز نیست، حتى براى زن و شوهر.

برخی فتواهای دیگر
-       بازى بیلیارد اگر با برد و باخت همراه بوده و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقى یا اجتماعى و یا همراه با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جایز نیست.
-       به‌طور کلّى، پوشیدن کراوات و دیگر لباس‌هایى که پوشش و لباس غیرمسلمانان محسوب مى‌شوند به‌طورى که پوشیدن آنها، منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربى شود، جایز نیست.
-       { ریش پروفسورى} تراشیدن مقدارى از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد و بنا بر احتیاط حرام است.

فقیه، فتوا، ولی
در مذهب شیعه، به "مجتهد جامع الشرایطی" که توضیح المسائل (رساله عملیه) یا کتاب استفتائات داشته باشد و دارای پیروانی باشد که در فروع دین و احکام فقهی اسلامی از وی پیروی کنند، مرجع تقلید گفته می‌شود. مراجع تقلید هم از نظر مذهبی و هم از نظر سیاسی در تاریخ معاصر، تاثیرگذاری بالا و جایگاه ویژه‌ای در میان جوامع شیعیان داشته‌اند. اما هیچ گاه به روشنی مشخص نشده که یک مرجع تقلید، چگونه و از چه راهی به این جایگاه می‌رسد. به همین ترتیب دقیقا مشخص نیست مراجع تقلید در ایران چه کسانی هستند.
مجتهد برای یافتن حکم کلی الهی در یک مسئله به منابع دینی مراجعه می‌کند و با بهره گیری از شیوه‌های مخصوصی که برای استنباط وجود دارد حکم را به دست آورده و در اختیار مقلدان(پیروی کنندگان) خود قرار می‌دهد. به این حکم در اصطلاح مذهبی "فتوا" می‌گویند.
در مرجعیت سید علی خامنه‌ای تشکیک‌هایی وارد شده اما فارغ از این موضوع، او "ولی فقیه" است. ولایت فقیه را نیز "حاكمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت و شعبه‌اى از ولایت ائمه‌ اطهار كه همان ولایت رسول الله است" تعریف کرده‌اند. با این حال شخص علی خامنه‌ای فتوا داده که " در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که به عموم مسلمین ارتباط دارد، نظر ولىّ امر مسلمین باید اطاعت شود. ولى در مسائل فردى محض، هر مکلفى باید از مرجع تقلید خودش پیروى نماید."

ولی امر مسلمین، مرجع تقلید نیست؟
سید علی خامنه‌ای تا پیش از مرگ آیت‌الله خمینی، در ادبیات رایج "حجت‌الاسلام" خوانده می‌شد و بیشتر یک چهره اجرایی بود تا یک چهره دینی. نقل شده که در جلسه خبرگان برای تعیین جانشینی خمینی، قید مرجعیت نادیده گرفته شد تا خامنه‌ای به مقام رهبری برسد. اما از آن پس اصرار فراوان شد تا او را با پیشوند آیت‌الله در ایران و سایر کشورها معرفی کنند و بخصوص در سال‌های اخیر او را "ولی امر مسلمین جهان" ، "امام خامنه‌ای" هم نامیده‌اند.
آیت‌الله منتظری توضیح داده است که پس از انتخاب سید علی خامنه‌ای به رهبری، "عده‌ای و از جمله برخی از ائمه جمعه و مسئولین اطلاعات و سپاه و وزارت خارجه درصدد برآمدند مقام مرجعیت و افتاء را نیز به رهبر منتخب اعطا نمایند، و در این زمینه آقای [محمد] یزدی كه رئیس قوه قضائیه بود بیش از همه این موضوع را تعقیب كرد و در بلاد مختلف كشور مرجعیت ایشان را عنوان می‎كرد و بر تقلید از ایشان اصرار داشت."
او همچنین در سال ۷۳ اولین و آخرین کسی بود که به رهبر جمهوری اسلامی و سایرین یادآوری کرد، خامنه‌ای مرجع تقلید نیست: "هنگامی بود كه من دیدم آقایان دارند مرجعیت آقای خامنه‌ای را مطرح می‎كنند و به یك شكلی با حیثیت مرجعیت و مراجع بازی می‎كنند، آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود گفتند: «تمام مراجع باید مطیع رهبری باشند» و چون می‎دانستند كه آقای خامنه ای در عداد مراجع نیست می‎خواستند با استفاده از قدرت سیاسی ایشان را به عنوان مرجع اعلا و منحصر به فرد معرفی كنند، و دیدم تعریفهایی كه از ایشان می‎كنند تعریفهای متملقانه و خلاف عقیده شان است و خلاصه جنبه سیاسی دارد و دارند دین و مرجعیت شیعه و حوزه را فدای سیاست خودشان می‎كنند و سپاه و اطلاعات روی این موضوع اصرار دارند و مبلغین را در مناطق مختلف وادار می‎كنند كه فقط ایشان را معرفی كنند، روی این اصل من خواستم این مطلب را به عنوان اتمام حجت به اطلاع ایشان برسانم كه شما در راس مملكت هستید حاكم هستید، اما قضیه مرجعیت را بگذارید قداستش محفوظ باشد."
با این حال بسیاری از مراجع تقلید و آیت‌الله‌ها نسبت به سید علی خامنه‌ای ادای احترام و ارادت کرده‌اند که در مناسبت‌های مختلف از سوی رسانه‌های حکومتی بازپخش می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر